Izkušnje žensk pri premikanju oz potovanju po mestu se bistveno razlikujejo od izkušenj moških, in sicer tako od namena potovanja do prevožene razdalje. Ta članek se bo poglobil v razlike med spoloma pri samem načinu premikanja po mestih v svetu.
Razlika med spoloma pri uporabi različnih načinov potovanja (hoja, javni prevoz in kolesarjenje) je še vedno premalo raziskana tema. Šele pred kratkim si je pridobila pozornost akademikov in politike. Ena izmed redkih akademskih raziskav na to temo preučuje kako moški in ženske dostopajo do različnih načinov premikanja po mestu v 19 različnih mestih, v 13 različnih državah in na petih različnih celinah (Afrika, Azija, Avstralija, Evropa, Amerika).
Glede na to, da neenakosti med spoloma variirajo med državami, je precej verjetno, da se razlika med spoloma spreminja tudi v urbani mobilnosti po svetu. Visoka stopnja neenakosti med spoloma v urbanih družbah se pogosto kaže v tem, da imajo ženske slabši dostop do osebnih vozil, kar poveča njihovo odvisnost od hoje, kolesarjenja ali javnega prevoza.
V študiji je poudarjeno:
- V vseh mestih ženske pogosteje hodijo peš kot moški in v večini mest pogosteje uporabljajo javni prevoz. To razmerje se pri kolesarjenju obrne, saj ženske manj pogosto uporabljajo kolo kot moški. V mestih z visoko stopnjo kolesarjenja (zlasti v Nemčiji in Švici) bosta oba spola enako rada kolesarila.
- Nekatere razlike so posledica prostorsko-časovnih omejitev, kot so varstvo otrok in gospodinjska opravila. Ta so pretežno naložena ženskam, kar je povezano z razlikami v stopnjah zaposlenosti. V nekaterih mestih, to pomeni, da so zaprte doma. Študija tudi kaže, da se ženske v službo vozijo s kolesom polovico krat manj kot moški.
- Ženske so bolj občutljive na tveganja v prometu. Poleg tega obstajajo norme med spoloma, kulturne ovire in strah pred spolnim nadlegovanjem in napadom s strani moških, ki ženske odvračajo od uporabe določenih načinov prevoza ali potovanja ob določenih urah dneva. Pogosto so ženske med hojo, kolesarjenjem in pri uporabi javnega prevoza najbolj ranljive, zato so omenjeni načini potovanja po mestu za ženske potencialni vir tesnobe. V mnogih družbah z nizkimi dohodki kolesarjenje ni dobro sprejeto in je stigmatizirano, zato se bodo ženske, ki so v družbi že prikrajšane, verjetno izogibale kolesarjenju (na primer v Pakistanu in Indiji).
Fotografija: https://www.datawrapper.de/_/YDzmg/
Akademska raziskava: Gender differences in active travel in major cities across the world (Goel et al., 2021)
Komentarji